IPRED och FRA

yes, ny design, klart jag inte är nöjd. vad säger ni, är texten för liten?

Något som skrämmer mig är IPRED-lagen. Ja, faktiskt riktigt skrämmer mig. Jag satt imorse och läste om den, och jag blev rädd. Haha, det är kanske lite larvigt, men jag bara kände hur Sverige håller på att bli något sort mini-Kina där diktatur regerar och folket har inget att säga till om. Visste, hemsidan jag var inne på var kanske inte så possitiv inställd (sidan finns här , mer om vad ipred är finns här ) men ändå, det är läskigt. Det känns som "storebror ser dig" big brother liksom. Att aldrig kunna göra något utan att bli övervakad. Jaja, det är kanske inte helt sant, och nu blandar jag säkert ihop mycket med FRA-lagen, som också skrämmer mig. Men ändå, Sverige är en demokrati, borde man då inte kunna få göra som man vill, utan att riskera åka fast? Jag kan förstå att skivbolagen inte vill att man ska ladda hem musik och sånt, men vad vissa politiker föreslår är ju, skrämmande. Det är verkligen det. Läs på lite och se, det är inte kul. Jag laddar hem mycket musik, eller som min kompis Moa säger, lånar musik. Jag kommer aldrig ha råd att betala, och det är väl inte vad de vill med lagen? Att man inte ska kunna få lyssna på musik? Kommer de stänga ner youtube då också? Ja, det är säkert väldigt troligt. Det ska röstas om IPRED-lagen i februari och som det ser ut nu så kommer lagen gå igenom. Just nu skriver jag på varenda lista jag ser som är anti IPRED, snälla gör det ni också! Inte för att det ska bli olagligt att ladda hem musik, utan för att vi ska kunna leva i ett land utan skrämseln att staten ser exakt allt vad vi gör. Det är visserligen FRA, att politiker och andra myndigheter ska kunna avlyssna oss hela tiden, telefonsamtal, läsa mejl, kolla upp oss. Det skrämmer mig. Det gör verkligen det. Jag vill inte vara som något djur, ständigt övervakad. Då lever vi inte i en demokrati längre. Då har det gått för långt. Och jag är inte någon kriminell typ, jag gör inte olagliga saker, så det är inte därför, utan jag vill bara ha friheten att komma och gå när jag vill. Utan att någon ska se mig/höra mig.

http://www.namninsamling.com/site/get.asp?IPRED

Kommentarer
Postat av: Carro

skrev på för din skull, gullet! ;)

2008-12-22 @ 18:10:15
URL: http://carolinelundin.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag får ont i huvudet av att läsa här, i och med din nya design.

2008-12-22 @ 18:34:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0